Pravidlo číslo 9: Trénuj kvalitně na kurtu i mimo něj

Deváté zlaté pravidlo zní: „Kvalitní výkon = badmintonové dovednosti + fyzická připravenost + psychická odolnost + vyvážená strava + důkladná regenerace. Kvalita a poctivost v přípravě dělají z dobrých hráčů ty nejlepší.“

 

 

Talent? Tvrdá práce! Wolfgang Amadeus Mozart nebo Tiger Woods jsou prostě geniální. S tím se dá jen souhlasit. To se jim to hraje, když to umí! Jenže to není tak docela pravda. Tím skutečně úspěšným Mozartem byl Leopold a tím skutečně úspěšným Woodsem Earl. Byli to právě otcové slavným potomků, kteří svou vytrvalou výchovou zajistili svým synům denní dril po dobu mnoha let.

Mozart napsal první opravdu geniální dílo v 21 letech, po 18 letech mnohahodinového každodenního „tréninku“, ve stejném věku vyhrál Tiger Woods svůj první profesionální turnaj. Dětská genialita a vrozený talent? Ale kdež, jen soustavná dřina!

Uvědomělý trénink > ruská/čínská škola: Určitě jste slyšeli o výroku Malcolma Gladwella, že v každém oboru se člověk stane mistrem, pokud má natrénováno nebo odpracováno 10 000 hodin. Tvá příprava předurčuje výsledky, míní se tím trénink v potřebné kvalitě – olympijský vítěz musí mít odtrénováno na úrovni olympijského vítěze apod. Zároveň se v posledních letech upravuje počet hodin, které musí absolvovat skutečný šampion. Pokud zvládnete 5 000–6 000 hodin uvědomělého tréninku – naprosto perfektní komplexní přípravy – můžete se ve svém oboru přihlásit do světové špičky.

Co je uvědomělý trénink? Sport je komplexní záležitostí. Rovnice uvedená v úvodu je velmi jednoduchá a velmi přesná. Můžeme jít ještě dál. Asi každému je jasné, že soustředěné provádění úderů pod vedením výborného trenéra bude mít lepší výsledky než zápasy s kamarádem. Pokud se něco učím vědomě správně – ale kolik hráčů u nás trénuje v potřebné kvalitě a tempu? – mohu zkrátit dobu učení až o polovinu. Takže namísto oněch 10 000 hodin, třeba jen 5 000.


Komplexnost: Příprava musí být jeden celek! Badmintonový trénink musí navazovat na ten fyzický, ruku v ruce s tím jde vyvážená strava a každodenní regenerace; třeba jen tím, že nejméně 30 minut před usnutím odložíme mobil a další zdroje "modrého světla", které mají prokazatelně vliv na náš zdravý spánek, a budeme dostatečně dlouze spát. Ale rozhodujícím faktorem výkonu je náš mozek a srdce. Stačí mít vyřešené dvě základní otázky: V jakém mentálním naladění jsi schopný podat maximální výkon? Jak se do tohoto stavu dostaneš?

Pravidla-9-4.jpg

Pravidla-9-8.jpg

Pravidla-9-6.jpg

Pravidla-9-5.jpg

Pravý šampión hledá chyby pouze v sobě! Nemám tréninkové zázemí! Soupeř podával nad pasem! Byly rychlé míče! Je prokázáno, že skuteční sportovní šampioni jsou k sobě zcela pravdiví a hledají řešení a případné chyby jen v sobě. Naopak čím horší hráč, tím více hledá příčiny neúspěchu všude kolem. Najdi si tréninkové možnosti, buď pozorný na returnu a přizpůsob svou hru a taktiku rychlosti míčů. Trénuj, uvažuj a chovej se jako šampión – a budeš šampión!

Badminton je fyzický sport! Badminton je sport založený na fyzické připravenosti, jeden z fyzicky vůbec nejtěžších. Neuvěřitelná rychlost světových hráčů bere dech – jsou za ní však tisíce hodin na kurtu, v posilovně a na dráze. Dokonale vážené nejsou na kurtu jen rakety, ale i těla hráčů. Klasickou chybou je nerovnováha hlubokého svalového systému a větších svalových skupin, což v konečném důsledku znemožňuje správné fungování celku. Jak to dělat správně? Kultivuj svůj pohyb! Nauč se perfektně základy běhu, hodu a gymnastiky, rozvíjej všestranně svoje pohybové dovednosti a ve správném věku začni správně rozvíjet rychlost, výbušnost, obratnost atd.

Milujeme badminton: „Když vyhraješ, dostaneš čokoládu!“ Tímto přístupem učíme už od útlého věku hráče milovat odměnu – vytváříme tak emoční vazbu k výsledku a nikoliv k samotné činnosti. Přitom pro možnosti podávat optimální výkony je třeba, aby obě složky byly perfektně vyvážené, hráč musí milovat hru samotnou, mít k badmintonu skutečnou lásku/vášeň, a zároveň musí toužit po výhrách. Tvoje úsilí něco dokázat bude mnohem větší, když budeš mít silný emoční důvod!

Máš to na salámu a dáváš si salám? „Dneska se to se zdravou výživou přehání, my jsme hráli na chleba s máslem,“ říká nejeden zástupce starší generace. Jasně, ale tehdy tak hráli všichni. Dnes to klidně dělejte také, ale uvědomělí soupeři si vás namažou na chleba. Zjednodušeně řečeno, to, co přijímáte, je vaše palivo. Nalejte do formule vodu a neujedete ani metr. A stejně tak to funguje s vaším tělem.

Správně

  • tisíce hodin uvědomělé práce je víc než talent, 
  • buď k sobě pravdivý – pojmenuj své nedostatky a pracuj na nich jako šampión,
  • emoce, vášeň k badmintonu a komplexní příprava.
Pravidla-9.jpg
Pravidla-9-3.jpg

Špatně

  • soupeř je zkrátka talentovanější, s tím se nedá nic dělat, 
  • já dělám všechno správně, ale chyby jsou všude kolem mě,
  • stačí přece pořádně makat na kurtu a v posilovně.