Trenérské tipy a hacky 02

#11: Jak se pozná dobrý trenér? Má spokojené hráče!

Na začátku sezóny vedete skupinu 20 dětí, na konci 10. Něco je špatně. Dobrý trenér se pozná tak, že mu hráči neubývají, naopak! Děti dělají, co je baví – motivujte, chvalte a veďte k radosti ze hry!

#12: Věř ve své síly!

Chceš zlepšit své výsledky? Soustřeď se jen na věci, které můžeš sám ovlivnit a odblokuj všechno ostatní.

#13: Osobní vize

Každý hráč nebo trenér by měl mít osobní vizi. Ideální, dlouhodobá a osobní – skutečně vaše vlastní vize, to co skutečně chcete.

Zkus si upřímně odpověď na tyto otázky: Proč badminton hraješ? Na co chceš dosáhnout? Co jsi ochotný pro to udělat? Důležité je mít na své badmintonové cestě průběžné milníky a nikoliv se zaměřovat na cíle, jejichž dosažení se brzy omrzí – a také je velmi důležité, aby trenér znal osobní vizi každého svého hráče.

#14: Oceňujte snahu, ne výsledek

  1. „Snaha“: Hráč udělal všechno správně, správný pohyb, příprava na úder, provedení úderu, ale nakonec úder poslal jen těsně do autu.
  2. „Výsledek“: Hráč ledabyle zahrál úder přesně na lajnu.

    Chvalte dobrou snahu, ne špatný výsledek. Příležitostí k pochvale za neúspěšnou snahu je opravdu hodně!

#15: Pozor na kritické roky

Statistiky ukazují, že nejvíce hráčů končí v 12-13 letech a 18-19 letech. Je to logické, jsou to roky na přelomu – rok/dva po vstup do soutěžního badmintonu a do kategorie dospělých. Je třeba těmto hráčům věnovat pozornost a správnou motivací a tréninkem pomoci v překonání těchto kritických let.

#16: Sen a cíl není to samé!

Pozor na rozdíl mezi badmintonovými sny a cíli. Sen je „chci vyhrát olympiádu“, cíl je „chci zlepšit útok ze zadní části kurtu a dostat se na mistrovství republiky“. Pokud vaši hráči mají nereálné cíle (např. zamění sen a cíl), nedojde k jejich naplnění a následná ztráta motivace povede k horším výkonům a možná i ukončení badmintonové kariéry.

#17: Rozdělte a chvalte!

Tip na větší soudržnost skupiny: Při multifeedingu rozdělte hráče do různých dvojic. Nahrávač se soustředí na správnou nahrávku a také na to, aby sledoval hru svého spoluhráče – a pokud se mu něco podaří, pochválí ho.

#18: Rozvíjejte dovednosti

Jsou vaši hráči úspěšní studenti? Umí hrát na hudební nástroj, žonglovat se třemi míčky nebo složit Rubikovu kostku?

Snažte se z nich vychovávat všestranné osobnosti!

#19: Pestrý trénink = dobrý trénink

Využívejte v tréninku různé možnosti. V badmintonu různé varianty multifeedingu, herní kombinace, hru s úkoly, hru s omezeními, tréninkové zápasy a podobně. V kondiční přípravě švihadlo, žebřík, různé způsoby posilování, TRX, fartlek, spinning, odrazy, sprinty a podobně.

Trénink není jen tvrdá práce, ale i zábava!

#20: S chybou se vyrovnejte rituálem

Chyba je přirozenou součástí učení. Hráči by se jí neměli bát, a pokud přijde, nesmí je omezovat v dalším výkonu.

Je třeba mít naučený rituál, který nasměřuje hráčovu mysl směrem k další výměně/pozitivnímu myšlení; nebude se k chybě vracet. Možnosti jsou různé, každý hráč ať si vybere, co chce (např. hluboký nádech a výdech, vytřepání ruky nebo švihnutí rakety za sebe).